ΠΕΡΙ ΠΟΛΛΩΝ ΚΑΙ ΤΙΝΩΝ ΑΛΛΩΝ - AFTER ALOSIN ALLOFRON ΕΝΝΙΟΤΕ ΚΑΙ ΑΦΡΩΝ

        Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου Βιβλία και «Λόγοι»

26/9/09

A Beautiful Mind - John Nash





        Ο Τζων Φορμπς Νας (John Forbes Nash Jr.) γεννήθηκε στις 13 Ιουνίου 1928 στη Δυτική Βιρτζίνια των ΗΠΑ. Ιδιοφυής Μαθηματικός και Οικονομολόγος, συνέλαβε τη Θεωρία των Παιγνίων. Πάλεψε με τους προσωπικούς του δαίμονες για παραπάνω από 30 χρόνια ανάμεσα σε Ιδρύματα και θεραπείες: «Άκουγα φωνές μέσα στο κεφάλι μου κυρίως από ανθρώπους που διαφωνούσαν μαζί μου. Ένα συνεχές παραλήρημα. Σαν ένα όνειρο που έμοιαζε να μην τελειώνει ποτέ». Ο Νας εκδήλωσε τα πρώτα συμπτώματα το 1958 σε ηλικία 29 ετών και η διάγνωση ήταν παρανοϊκή σχιζοφρένεια και ήπια κατάθλιψη.

        «Κάτοχος του βραβείου Νόμπελ Οικονομικών (1994) αλλά και του βραβείου Steele Μαθηματικών (1999), ο John Nash κατέχει με το έργο του μια δεσπόζουσα θέση στα επιστημονικά επιτεύγματα του 20ου αιώνα.
        Με τη θεμελίωση της σύγχρονης Θεωρίας Παιγνίων, η οποία έμελλε να κυριαρχήσει σε κάθε χώρο συγκρουσιακών καταστάσεων, ο John Nash άλλαξε ριζικά τον κλασικό τρόπο σκέψης στις κοινωνικές επιστήμες.
        Ακόμη περισσότερο, η εφαρμογή των θεωριών του αποδείχθηκε πολύσημη, οπλίζοντας με εκπληκτικά αναλυτικά εργαλεία ένα ευρύτατο φάσμα επιστημονικών κλάδων, από τις πολιτικές επιστήμες, το δίκαιο, τη φιλοσοφία και τα οικονομικά, μέχρι τη βιολογία και την τεχνητή νοημοσύνη: μια πραγματική επανάσταση στο επιστημονικό πεδίο» (Αφιέρωμα στον John Nash, Θεωρία Παιγνίων, επιστημονική επιμέλεια: Κωνσταντίνα Κοτταρίδη, Γρηγόρης Σιουρούνης, εκδ. Ευρασία, Αθήνα 2002).

        7 Ιουνίου του 2000: ο John Nash αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτορας του Μαθηματικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών.











  
  
  
  



        Ταινία του Ron Howard (2001) με πρωταγωνιστή τον Russell Crowe. Σύμφωνα με το σενάριο της ταινίας ο Νας άρχισε να βλέπει … δύο «τύπους» κι ένα κοριτσάκι, που υποτίθεται ότι ήσαν πράκτορες της CIA που του ανέθεσαν μυστική αποστολή να εντοπίζει και να αποκρυπτογραφεί από τα πρωτοσέλιδα των περιοδικών και των εφημερίδων του ημερήσιου δυτικού τύπου τα μηνύματα που υποτίθεται ότι έστελναν οι Σοβιετικοί στους πράκτορές τους στην Αμερική. «Χάθηκε» στις φαντασιώσεις του για πολλά χρόνια. Οι άνθρωποί του περιβάλλοντός του επέμεναν ότι όλα αυτά ήταν φαντασίες του και κάποτε «καταδέχτηκε» να βάλει «νερό στο κρασί του» και να προσπαθήσει να δει μήπως και οι άλλοι είχαν δίκιο («πίστη εξ ακοής»). Άρχισε να παρατηρεί τις φαντασιώσεις του και τελικά διαπίστωσε ότι το κοριτσάκι, επί δεκαπέντε περίπου χρόνια παρέμενε κοριτσάκι … δεν μεγάλωνε. Από αυτό κατάλαβε ότι όλα ήταν φαντασιώσεις («βεβαία πίστη»). Δεν μπορούσε να σταματήσει τις φαντασιώσεις, οι οποίες είχαν οργανικό υπόβαθρο, αλλά πλέον δεν τους έδινε την αξία «πραγματικής πραγματικότητας» και σιγά-σιγά ατόνησαν. Τις άφηνε να συμβαίνουν στο πλάι κι αυτός συνέχιζε τη ζωή του σαν να μην συμβαίνει τίποτε. Τελικά μετά από τριάντα χρόνια ξεπέρασε την σχιζοφρένεια. Τον έσωσε η «ταπεινή» άποψη ότι, "μπορεί και να μην είναι πραγματικά όλα αυτά που βλέπω εγώ ως πραγματικά, ίσως να έχουν δίκιο οι άλλοι, ας προσπαθήσω να ελέγξω ότι εγώ αυτονόητα θεωρώ πραγματικό". Η σύγχρονη επιστήμη προκρίνει τον διϋποκειμενικό έλεγχο ως μέθοδο επαλήθευσης. Αυτή ακριβώς η αλλαγή νοοτροπίας, ο απεγκλωβισμός απο το "εγώ ξέρω" βρίσκεται στη βάση αυτού που ονομάζουμε ΜΕΤΑΝΟΙΑ.




Ο πράκτορας της CIA. Ένα από τα πρόσωπα των φαντασιώσεών του




Και η αποστολή ξεκίνησε ...


Το κοριτσάκι και το τρίτο πρόσωπο των φαντασιώσεών του.





Ο χώρος "εργασίας" γεμάτος από αποκόμματα εφημερίδων και περιοδικών ...



Συνειδητοποιεί ότι το κοριτσάκι δεν μεγαλώνει.


Αναγνωρίζει ότι ο "πράκτορας" είναι φαντασίωση. Δεν έχει μάθει ακόμη όμως να τον αγνοεί.





Βλέπει το κοριτσάκι και τον "τρίτο" να τον ακολουθούν ενώ ανεβαίνει τις σκάλες.




Εξηγεί στον "τρίτο" ότι δεν θα του ξαναμιλήσει, τον αποχαιρετάει.





Εξηγεί και στο κοριτσάκι ότι δεν θα του ξαναμιλήσει, το αποχαιρετάει.






Τον επισκέπτεται κάποιος από την Επιτροπή για τα βραβεία Νόμπελ. Βλέπει έναν άγνωστο, φοβάται μήπως είναι φαντασίωση και για να σιγουρευτεί ρωτάει μια φοιτήτρια αν τον βλέπει και αυτή.
















Ο λόγος που εκφώνησε στην τελετή απονομής του Νόμπελ.























Βγαίνοντας από την αίθουσα της απονομής του βραβείου Νόμπελ είδε πάλι τους "τρεις", αλλά, πλέον το είχε ξεπεράσει σε τέτοιο βαθμό που δεν αισθάνθηκε την ανάγκη να μιλήσει γι' αυτό.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
ΠΕΡΙ ΠΟΛΛΩΝ